maandag 6 maart 2023

Homemaker Maandag - 06-03-2023

Ik doe vandaag weer gezellig mee met Sandra's dagboek van een thuisblijfmoeder. Dat is een leuke manier om over mezelf en de week na te denken.

👉 Translate my Dutch? Use the translation gadget in the sidebar


Het weer 
Komende dagen is het wisselvallig en komt het vaker tot (winterse) neerslag. Ik houd van winterse neerslag als iedere thuis is en niemand weg hoeft. Ik vind het ook leuk om door de sneeuw te lopen. Maar diep in mijn hart verlang ik zo naar de lente.

… There was great pleasure in watching the ways in which different plants come through the ground, and February and March are the months in which that can best be seen. ~ Henry N. Ellacombe


Wat ik draag
Ik draag vandaag warme kleren. Mijn ijsblauwe coltrui. Hij is vrij nieuw en ik heb gekozen om vandaag oorbellen in te doen met kraaltjes die dezelfde kleur als mijn trui hebben.

💙 Is het ijsblauw? Of noem jij deze kleur anders?


Als ik naar buiten kijk 
Schijnt de zon! Ik zie wel wolken boven de molen, boven de huizen maar ik zie ook een stuk blauwe hemel. De overburen stappen net in de auto. Ze gaan sporten.

Op dit moment 
Zit ik in de voorkamer met een kop koffie naast me. Ik heb net 2 km gewandeld voor de challenge wandelmaandje van wandel.nl. Ik hing de sportkleren van mijn man aan de waslijn, ruimde de wasmachine leeg, maakte een slaapkamer netjes en sopte de wc's. 

Nu is het tijd voor koffie & blog.
Met mijn nieuwe mok.


♥ Ik denk na over 
Mijn zoon zegt dat mannen een plek in hun brein hebben waar ze aan niets kunnen denken. Ik betwijfel dat. Misschien denken ze "aan niets denken".  Ons brein altijd bezig toch? Hoe zit dat? Hebben mannen echt een plek in hun brein waar ze aan niets kunnen denken? Daar denk ik over na. 

😅 Wat denk jij?

Op mijn nachtkastje 
Kleine stapel boeken. Ik heb het net opgeruimd dus er ligt verder niks op.

Ik luister naar 
Het valt me op dat heel veel mensen een wandeling maken en wat op hun oren hebben. Als ik wandel probeer ik er te zijn en te kijken en te luisteren naar de geluiden om me heen. Er zijn ook momenten dat ik wel naar iets luister. Meestal gewoon thuis.

  • Afgelopen week luisterde ik naar nieuwe oratorium muziek over Jeruzalem, via Spotify. Het album heeft Jerusalem Schalom en ik vind het indrukwekkend dat de Bijbel gezongen wordt. Ik ken de verhalen over Jeruzalem omdat ik er mee opgegroeid ben. Het is Duits, wat voor mij geen barricade vormt. 


♥ Mooie en leuke blogberichten die ik ergens vond 

Op het menu 
Maandag: nog iets verzinnen
Dinsdag: Burrito's met gehakt
Woensdag: Sperziebonen met aardappelschijfjes en slavink
Donderdag: Barilla collezione tortelli met pastasaus quattro formaggi
Vrijdag: Waarschijnlijk restjes
Zaterdag Patat met mayo

Op mijn leesstapel 
De prins van Perzië, Tessa Afshar.


Toen dit boek uitkwam schreef Tessa: 

"Als je besluit dit boek te lezen, hoop ik dat je een paar keer hardop zult lachen. Een paar momenten waarop je hart volloopt met iets goeds. Ik hoop dat het verhaal je boeit. En aan het einde hoop ik dat je nieuwe kracht voelt.

Want toen ik dit boek schreef, was het 18 maanden in de pandemie en ik zat vast. Ik begon te denken dat er geen toekomst meer was. Ik begon me zorgen te maken over morgen. Dit boek is mijn antwoord daarop. En hoewel dit grotendeels een luchtig, happy-endings soort verhaal is, is er toch één harde, niet-ongedaan-te-maken scène, omdat we dat allemaal in ons leven meemaken op dit moment.

Maar dat is het punt. Je kunt sommige dingen misschien niet ongedaan maken. Maar je kunt nog steeds de volheid van vreugde hebben, de opluchting van vrede, de kracht van geloof en de blijvende liefde van God."

Op mijn takenlijst voor de week 
  • Schrijven aan boek, 3 dagdelen
  • Blogberichten schrijven
  • Wandelen
  • Koken
  • Tuinieren
  • Een bezoekje
  • Wandelcoach
  • Liefde & Aandacht 
  • Huishouden (zie lijst hieronder)


♥ In mijn knutselmand 
Mijn sjaal komt nooit klaar als ik niks doe. Dus ik wil hem deze week afbreien want ik wil gaan beginnen aan het breien van een trui voor komende winter. Ooit breide ik truien. Toen ik nog niet getrouwd was. Zou ik het nog steeds kunnen?

Daarnaast ben ik bezig met een nieuw diamondpainting-werkje. Ik heb gekozen voor de vlinder. Daar ben ik zo klaar mee, denk ik.

Foto 1: deze trui wil ik breien (en mijn zus wil het rokje voor mij haken)
Foto 2: de vlinder



♥ Hoe voel ik me 
Blij met met mensen om me heen die van me houden. Dankbaar dat ik weer schrijf. Dankbaar ook voor mijn creatieve brein. Soms voel ik me rot en ben ik mijn eigen slavendrijver. Ik probeer mijn negatieve gedachten gevangen te nemen en mijn dagen wat beter af te sluiten.

Mijn simpele genoegens 
Toch wel mijn planten. Ik geniet zo van alles wat bloeit en groeit: Zie plantrieth En ik geniet er ook van om in de zon zitten en mijn koffie drinken (of het nou koud is of niet).

Rondkijken in huis 
Deze stoelen zijn gemaakt in de fabriek van mijn oom. En ze zijn zo oud als huwelijk. Ik houd nog steeds van de warme kleur van het hout en van de webbing rugleuning. Ze zijn hier en daar wat gedeukt en hebben hier en daar een schaafje. 

Net als ikzelf 😉


Van de camera 
Vorige week was het vakantie. Ik heb ook vakantie gehouden vooral ook om mijn emoties tot rust te laten komen, na het overlijden van mijn schoonvader. Even alles loslaten. Ik maakte deze foto tijdens een wandeling door de kou: wilgenkatjes.


Bijbelvers 
Psalm 25: Leer mij Uw weg…

♥ Scheurkalender  
Ik deel het citaat van vorige week woensdag. Ik vond deze spreuk op de kalender van mijn man zo leuk!

"Vergeet niet ook jezelf een complimentje te geven. Dat is heel wat waard want je bent je eigen grootste criticus". 

Ik geef mezelf een compliment voor het buiten drogen van de was. Ik gebruik al een paar maanden de droger niet meer vanwege de hoge kosten. 


💚 Waar geef jij jezelf een compliment voor?

16 opmerkingen:

  1. Enjoyed reading your post. Pretty blue though it's hard to see color sometimes on-line, looks slightly different than in real life. Fun coffee cup as well. Book sounds interesting, at first I thought it was a book a movie from a while back was based on (don't recall the plot of the movie, just think it had the same name). Beautiful picture of the pussy willows. Hope you have a wonderful week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you for your lovely response! It's great to hear from you, Jean. The book is definitely worth checking out and is available in your language. I just left a comment on your blog too! Sending lots of love from here.

      Verwijderen
  2. Mooi om te lezen Aritha waar je zoal mee bezig bent.. en dat complimentje dat had ik net ook voor mezelf opgeschreven. Zo belangrijk! Inderdaad wij zijn onze eigen grootste criticus. Dankjewel voor je fijne blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Altijd fijn en gezellig om jouw blogs te lezen, Aritha. Ik herken het rooster voor de huishouding. Die heb ik ook ooit voor mezelf gemaakt. Inmiddels gebruik ik hem niet meer, omdat ik vond dat ik het niet meer nodig had. Maar de laatste tijd ben ik nogal chaotisch, dus misschien moet ik jouw voorbeeld toch maar gaan volgen en mijn rooster weer voor de dag halen. In ieder geval ga ik mijn tijd beter plannen. Dat zal wel meer rust geven...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze is heel simpel. Het is voor 3 weken. Bij het 3 wekenschema heb je steeds 2 keer 10 dagen om het huis op te frissen. De basis bestaat uit de dagelijkse klusjes, de wekelijkse opfrisbeurten en af en toe een poetsklus of een klusje naar keuze. het valt erg mee en als ik me er aan houd, heb ik meer tijd om te schrijven.

      Verwijderen
  4. Your blue turtleneck is beautiful on you! It’s my favorite color! Hope you have a great week!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is inderdaad echt 'maart roert haar staart'. Winters guur is het in de Achterhoek. Maar dan blijf ik met veel genoegen lekker binnen bij de kachel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gezellige blog Aritha, ik hou wel van winterweer, maar ik moet altijd op de fiets naar mijn werk en gisteren en vanmorgen was het koud en nat :( Ik ben onder de indruk van je huishoudlijstje, wat geordend zeg. Misschien komt dat ook wel omdat je een gezin hebt. Wij zijn samen en kijken per dag wat er moet gebeuren. Maar eerlijk gezegd zou ik wel een strakker schema willen hebben wat schrijven betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marja, je moet alleen naar de linkerkant van mijn lijstje kijken ;-) De rest is een soort automatisme (opruimrondjes). Het lijstje heb ik nodig omdat ik dan meer tijd overhoud om te schrijven. Brrr, niks aan op de fiets door de kou.

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dank je wel Elsa. Ik had gezien dat je reageerde. Alsnog een bedankje.

      Verwijderen