maandag 16 januari 2023

Happy Homemaker Maandag - 16-01-2023

 Ik doe vandaag mee met Sandra's dagboek van een thuisblijfmoeder. Dat is voor mij een leuke manier om over mezelf en de komende week na te denken.

๐Ÿ‘‰ Translate my Dutch? Use the translation gadget in the sidebar


Het weer
De weersvoorspellingen laten zien dat we een buiig weertype krijgen! De noordwestenwind blaast buien vanaf de Noordzee onze kant op. Hierdoor zullen we niet alleen regen, maar ook hagel en natte sneeuw krijgen. Zorg dat je een paraplu bij de hand hebt en trek warme kleren aan. De temperatuur zal door de wind een stuk lager aanvoelen. 

⛄ ik wil een sneeuwpop maken. Please, komt er sneeuw? Deze week misschien? Vandaag niet want het regent alweer. Het regende de hele dag. 


Op dit moment zit ik
In de stoel met de laptop op schoot. Dat is mijn favoriete plek.

Ik denk aan
Aan hoeveel licht de wolken tegen houden. Het is niet direct ongezond denk ik, om een hele week bewolkt weer te hebben, maar het kan wel invloed hebben op  je humeur. Vandaag is het Blue Monday. Is het echt zo erg? Wees niet te hard voor jezelf. Herinner jezelf er gewoon aan vandaag een waardevolle dag is met veel mogelijkheden om wat vriendelijker tegen jezelf te zijn. En te glimlachen naar een ander.

Binnenkijken
Ik de lampjesslinger weer aangedaan. Het is schemerdonker door het treurige weer. Dit vrolijkt de boel een beetje op.


Op mijn leesstapel
Ik heb vorige week 2 boeken uitgelezen. "Hun geheim" (zie vorig bericht) en "Lies Kreyger", door Foka van Loon. Dit boek was het eerste romannetje dat mijn moeder kocht van haar eigen geld eind jaren 40. Dat maakt het extra leuk. 

Lies Kreyger speelt in de oorlogsjaren. Ze krijgt bericht dat haar verloofde aan het front gesneuveld is. Haar verdriet hierover voert haar zรณ ver, dat ze de zin van het leven volledig uit het oog verliest. Maar op een dag, na vier jaar van rouw, stelt haar vader zijn zolder ter beschikking aan een onderduiker…

 



Boek of telefoon
Ik grijp soms eerder naar mijn telefoon dan naar een boek.
Hebben jullie dat ook?

7 tips om je te helpen meer boeken te lezen (in plaats van naar je telefoon te grijpen)
  1. Reserveer specifieke tijd voor lezen: Maak een vast tijdstip per dag waarop je alleen maar leest en hou je hieraan. Dit kan bijvoorbeeld voor het slapen gaan, tijdens de lunchpauze, of...
  2. Verwijder afleidingen: Zet je telefoon op stil of leg hem in een andere kamer zodat je geen moment in de verleiding komt om hem te pakken.
  3. Zoek een comfortabele leesplek: Creรซer een knusse en comfortabele ruimte waar je graag leest, zoals een fijne stoel (koop een leesmand voor je boeken)
  4. Maak een leeslijst: Maak een lijst van boeken die je wilt lezen en stel een doel vast voor hoeveel je elke maand wilt uitlezen.
  5. Maak een "telefoon-afkick" afspraak iemand en houd elkaar verantwoordelijk voor het lezen van een boek in plaats van op de telefoon te kijken.

  6. Geef jezelf een beloning als je een bepaald hoofdstuk of boek hebt gelezen zonder je telefoon te gebruiken (spaarpotje voor een nieuw boek).

  7. Maak een lijst met redenen waarom lezen belangrijk is voor je en hou deze bij de hand als je verleid wordt om je telefoon te pakken


Favoriete blogpost (de mijne of andere)
.

Iets leuks om te delen
  1. Vorige week heb ik alle drie mijn oudere zussen gezien  ๐Ÿ‘ฉ๐Ÿ‘ฉ๐Ÿ‘ฉ
  2. We planden een bijna-lente-vakantie (gewoon in Nederland)
  3. De verjaardag van vriendin leek een reรผnie 

Bloghoppen (nieuw ontdekte blog)
๐Ÿ‘‰ blogberichten op Theologie.nl
๐Ÿ‘‰ Leesdame's blog
๐Ÿ‘‰ Weer mooi weer
๐Ÿ‘‰ Lodi blogt
๐Ÿ‘‰ Marieke blogt
๐Ÿ‘‰ Dona's blog (Engels)


Op het menu voor deze week
In ieder geval boontjes, aardappels, boerenkool, kip tandoori. 

Op mijn to do-lijstje
  • elke dag: huishoudelijke klusjes via Slim Huishouden
  • research boek, 2 tot 3 dagdelen
  • zolder opruimen (elke dag een half uurtje)
  • 1 bezoekje (afgezegd)
  • een verjaardag
  • 2 wandelingen

Op mijn nachtkastje
Een oude bureaulamp (hij tikt als hij afkoelt) ๐Ÿ˜ฎ Ik heb mijn eigen bedlamp kapot gestoten en dat vind ik heel jammer. Eerst zat er alleen een barst in, daarna ging hij echt kapot. Het was een heel fijne lamp met aanraakdimmer op de sokkel. Hij kon worden gedimd door hem gewoon aan te raken. Gelukkig zijn ze nog te koop en krijg ik een nieuwe. Er liggen ook medicijnen op mijn nachtkastje, een pen, mijn dagboek, een agenda en een kleine bijbel.

Hieronder mijn favoriete bedlamp ๐Ÿ’ก

Lampje te koop bij Gamma

In de knutselmand
Zondag legde ik de laatste hand aan het diamond-schilderij met de pauw. De witte steentjes geven licht in het donker. Nu ben ik aan andere begonnen en die heeft minder kleurtjes (zie foto onder de pauw). Daarnaast brei ik af en toe ook weer verder aan mijn glittersjaal. 

De sjaal moet af voordat de winter eindigt ๐Ÿ˜Š



Ik zie uit naar
Koffiemomentjes met mijn man (en nog veel meer dingen).

Wat ik leerde van vorige week
Slow down, slow down.

Wat ik draag
Spijkerrokje, grijze maillot,  bloemetjes shirt dat ik al heel lang niet heb gedragen, glittersjaal, een lelijk vest waar ik me happy in voel en wollen sokken met een Noors motief. Die kreeg ik van mijn zus voor mijn verjaardag en ze bevallen me goed.

๐Ÿ๐Ÿ Je kunt ze bestellen bij: edeseschaapskudde.nl


Ik luister naar: 
Voorlopig luister ik even geen muziek of podcast. Ik hoor het getik van de regen op de schoorsteen, en ook tegen het raam. De klok tikt ook. Ik dacht gisteren: en als ik de klok nou eens stil zet... Soms wordt ik gek van dat getik.

Gekeken
The Social Dilemma (en als reactie mijn Instagram op pauze gezet) 

Hoe voel ik me
Overprikkeld. Ik ben vanmorgen naar de verjaardag van een vriendin geweest. Het was gezellig maar intens. Na corona krijg ik dan last van overprikkeling en daar bedoel gehoorproblemen (tuba aperta) en oorpijn en oorsuizen mee. Het is niet erg, alleen een beetje hinderlijk.Vanmiddag mijn huishoudelijke klusje afgekregen. Dus voel ik me ook erg tevreden.

Van de camera
  1. Een foto van mijn bosboeken, die ik regelmatig pak en lees. In รฉรฉn ervan beschrijft Simon Klingen de rol van bos bij het tegengaan van klimaatverandering. Complex en boeiend.
  2. Ik vond mijn schoolagenda uit het jaar 1985/1986 terug tijdens het opruimen van de zolder.



Preek van de week  (uit mijn gemeente)
Psalm 121: Ik sla mijn ogen op naar de bergen. Vanwaar zal mijn hulp komen? Mijn hulp is van de HEERE, Die hemel en aarde gemaakt heeft. Hij zal uw voet niet laten wankelen, uw Bewaarder zal niet sluimeren. Zie, de Bewaarder van Israรซl zal niet sluimeren of slapen. De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand. De zon zal u overdag niet steken, de maan niet in de nacht. De HEERE zal u bewaren voor alle kwaad, uw ziel zal Hij bewaren. De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren, van nu aan tot in eeuwigheid.


Bidden voor: schoonvader, palliatief

Scheurkalender: Ik ben een mens van vrees en moed 

7 opmerkingen:

  1. Ik heb juist erg genoten van al die regen. Het is een heerlijke tijd om jezelf terug te trekken binnenshuis en tot rust te komen. Zo ervaar ik het tenminste, maar ik weet dat veel mensen er inderdaad juist somber van worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Enjoyed reading your post. Oh, I remember watching The Social Dilemma, really makes you think, huh? Much to my oldest son disgust (ha, you think this would be the other way around), I read many books ON my phone through a kindle app, our library loans out e-books, many of which can be read in the app and there's Amazon Kindle Unlimited as well. Of course, for pretty picture/lifestyle books, I must have the "real" thing in my hand. Hope you are having a great week so far!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die site van The Social Dilemma heb ik fftjes opgeslagen, is interessant ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aritha, I really enjoyed reading about your week today. I appreciate your tips about reading books. I've been in a reading slump lately and my to be read pile is growing.
    Thank you bunches for sharing this with Sweet Tea & Friends this month sweet friend.

    BeantwoordenVerwijderen