zaterdag 27 november 2021

9 plaatjes bij mijn week

Bedankt voor jullie reacties op mijn vorige blog. Ik vind het zo leuk om 9 plaatjes uit bij elkaar te zoeken voor mijn collage. Ik las ergens dat collages een aanvulling kunnen zijn op het proces (of seizoen) waar je doorheen gaat. 

Citaat Wim Huijser
Deze week heb ik een leuk stukje gelezen in het boek: de kracht van wandelen, geschreven door Wim Huijser: 

Je zou wandelen kunnen zien als een strategie: je spreekt met jezelf af dat je tijdens het wandelen maar op één ding wilt letten - laten we dat de wandelvraag noemen. Hoe voelt de grond onder je voeten? Hoe ruikt de omgeving waarin ik loop? Hoe voelt de zon of regen op mijn gezicht? Je kunt van alles bedenken, zolang het maar om één ding gaat en zolang je je maar niet laat meeslapen naar oude gedachten, die je juist even met rust moet laten. Kom je daar toch terecht? Dat hindert niet: verleg je aandacht rustig terug naar je wandelvraag en wandel verder.



9 willekeurige foto's
  1. Maandag morgen moest ik naar de diëtiste en toen ik daar klaar was ging ik nog even naar het bos. Het was zo mooi. Glitter, glitter. De picknicktafel had een frozen laagje. En de rand van het blaadje ook. Dat vond ik een foto waard.
  2. Catharine Price schreef een interessant boek: Ik maak het uit! Zij zet me deze periode aan het denken. Ik leer van haar dat, om meer voldoening te ervaren, het goed is om af en toe oude gewoontes en denkbeelden te herzien. En niets is meer toe aan herziening dan mijn relatie met mijn smartphone. Een eerste stap om opnieuw een gezonde relatie met je smartphone te krijgen, is dat hij geen toegang meer tot je slaapkamer krijgt. Die van mij ligt nu in de kamer ernaast: mijn schrijfkamer. En een oude wekker van mijn zoon H. maakt me om 8:15 wakker met vogelgeluiden. Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik ze moet laten stoppen met fluiten.
  3. Huishouden. Op dinsdag nam J. vrij om de badkamer een goede beurt te geven. Ikzelf deed de wc’s, de was in etappes en een kastje. Het is goed zo. Ook als het niet perfect schoon is. Ik heb minder pijn in de ribben. Maar verschillende spieren werken niet zo lekker mee.
  4. Boerenkool. Ik wandelde op woensdag naar het dorp om verse boerenkool te halen. Het wandelen op harde ondergrond valt niet mee. Maar hé, ik redde het. Iemand reageerde op Strava met: "komt vanzelf weer. Houd vol." Dat vond top. Dat had ik net even nodig. Terug naar de boerenkool. Op de foto zie je hoe het er uit zag. Het is Amerikaanse boerenkool stamppot met zoete aardappelen. En HIER heb ik het recept vandaan. 
  5. Mijn geranium bloeit. Ik heb hem naar binnen gehaald. Toen kwam ik erachter, na wat zoekwerk, dat hij eigenlijk staande Pelargonium (Pelargonium hortorum) heet. Het is mijn oudste plant. Hij bloeit continu als ik de verwelkte bloemen op tijd verwijder. 
  6. Op donderdag ben ik opnieuw naar het bos gegaan. Ik wandelde langzaam. Ik wandelde 4 kilometer langer dan om maandag. Het ging best goed. Eén keer had ik een ontzettend nare pijnscheut door mijn borst, waardoor ik bijna in paniek raakte. Op de foto zie je de prachtige bloedrode russula, die ik ontdekte. Is ie niet mooi? Een schatje toch. 
  7. Cadeautje! Ik bestelde heel veel bloembollen om in de grond te stoppen. Dat wil ik doen als ik beter uit de voeten kan. Volgende week, de week erna? Omdat ik zoveel bolletjes besteld had kreeg ik een zakje extra bloembollen. Happy!
  8. Ik knipte een mooie artikel uit de krant: soms gaat het niet over. Waardevol, geschreven door Hanna Schaap-Jonker.
  9. Laatste. Toch weer een wandelfoto. Zoals je ziet ga ik niet meer zonder mijn wandelstokken. Gewoon een stukje extra veiligheid.
Schouderpijn
Vandaag veel pijn. Vooral last van mijn schouder. Mijn angst voor een frozen shoulder neemt toe. Ik heb het eerder gehad. Ik schreef er HIER over. Maandag naar de fysio, die me toen behandelde. Ik hoop dat hij me gerust kan stellen. Geduld, zeg ik tegen mezelf. Geduld. Anderen hebben meer geduld met mij dan ik met mezelf heb. 

🌹 Hieronder een rozenbottel uit mijn tuin (komen die prachtrozen nog terug?)


2 blogs deze week
O ja, ik schreef  ook nog 2 blogs deze week. Daar heb ik geen foto van. Wel de linkjes:

Wat waren de highlight van jouw week?

---

🏠 Groetjes van huis tot huis.

4 opmerkingen:

  1. Leuk weer om in 9 foto's over je week te vertellen. En wat een prachtige quote over wandelen en jezelf een wandelvraag stellen. Ik zal voor je schouder bidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die mobiel in een andere kamer is een goed idee, zou ik ook moeten doen... Dat je nog niet goed weet hoe je de vogelgeluiden moet laten stoppen lijkt me minder :).
    Ik heb vorig jaar heel veel bollen in de grond gestopt. Nadat ze uitgebloeid waren heb ik ze afgeknipt en nu komen sommigen alweer uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu al weer? Ik wacht toch nog even met de Bolletjes. Of J. gaat het doen. Dat kan ook.

      Verwijderen