woensdag 12 januari 2022

10 dingen die ik mooi vind

Ik doe mee met de schrijfopdrachten van Julie Hester over dankbaarheid. Ik geef er mijn eigen draai aan. Wil jij het ook proberen? Download dan: 7 days of writing prompts 


Dingen die mooi zijn
Maak een lijst van "dingen" die jij mooi vindt. Mensen, plaatsen, objecten, geluiden. Denk er niet te veel over na, noteer gewoon wat er in je opkomt. Kies er eentje uit en schrijf daar tien minuten over. Vertel waarom je er dankbaar voor bent.

10 dingen die ik mooi vind

  1. vogelzang 
  2. de seizoenen
  3. lichtval
  4. een vuurtje
  5. de bossen
  6. glinsterdingen
  7. mijn blauwe orchidee
  8. wolken
  9. handgemaakte producten
  10. familie

Blauwe orchidee
Ik kies voor mijn blauwe orchidee om er iets over te schrijven. Ik kreeg hem van iemand uit de vrouwengroep toen ik mijn ribben gekneusd had (en niet mee kon doen aan een activiteit). Nooit eerder een orchidee in huis gehad. Ik kan het! Het lukt me om hem te verzorgen. Hij bloeit enorm lang, Dankbaar voor deze orchidee. Dankbaar voor het gebaar ook.


Orchidee gedicht
Hieronder een gedicht dat ik tegenkwam, op zoek naar "alles over orchideeën". Zulke gedichten raken me. Het zet mijn creatieve brein in werking. Ik zou er een boek over kunnen schrijven...

The Orchid

Within an old book in my library
An Orchid dried and pressed I see
Without color and fragrance a mystery
Romantic notions overwhelming me

Who made this volume an orchid’s tomb?
Forever hidden in a dark room
Perhaps a ladies hand from a long past year
A memento of her handsome lover so dear

Was it given at a meeting with hearts that soar?
Or a last goodbye as he went to war
Or as they kissed in heavens light
Sharing their love in the blue of night

Are they still together him and her?
Holding hands at this very hour
Or are they passed no longer here?
Love dried and withered
like this orchid flower

© Jude Kyrie
----

Wat is jouw rijtje met mooie dingen?


5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nog een keer: leuk zo'n lijstje. Je hebt nu nr. 1 gekozen van Hester, ga je volgende keer een lijstje maken bij nr. 2 of ga je de 10 mooie dingen eerst langs?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn rijtje: 1. Natuur, 2. Poëzie, 3. Stilte, 4. Onvolmaaktheid der dingen 5. Innerlijke, 6. Liefde met grote L, 7. Zielsliefde, 8. Hemel met al haar lichamen, 9. Mijn hart en 10. Jezelf kunnen zijn. Dank alvast voor jouw fijne reactie bij mijn blogje over de kracht van stilte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 1. Genade, 2. Liefde, 3. De lucht (wolken/kleuren/regenboog/zon), 4. Mijn man en onze kinderen, 5. We hebben zo'n heerlijk huis. 6. Muziek, 7. Strand en bos, 8. Lezen, 9. Eindelijk weer schrijven (en weer schrijftijd), 10. Wakker worden van vogels die zingen.

    Dat laatste vind ik echt zo heerlijk. Geeft een rustig begin aan mijn dag. Luisteren naar hoe ze fluiten. Ze maken zich geen zorgen en doen waarvoor ze gemaakt zijn. Er wordt voor hen gezorgd... Zo ook voor mij. (eerder begon ik de dag met de wekker en werd ik daar abrupt door gewekt, nu ik eerder naar bed ga wordt ik wakker van de vogels hier en dat is echt een groot verschil).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 1. ons kleinkind, 2. Gods Woord, 3. muziek, 4. de zee, 5. ons huwelijk, 6. onze kinderen, 7. mijn werk in de zorg, 8. onderlinge liefde, 9. bos, 10. doorgesneden rode kool

    in willekeurige volgorde, net wat er bij me op kwam

    BeantwoordenVerwijderen